torstai 15. huhtikuuta 2010

wroom, plöts.

Kahtena päivänä peräkkäin, samassa kohdassa katua, asfaltin pinnassa makasi kuollut eläin. Ne saattoivat myös olla mielikuvitukseni tuotetta. Ensimmäisenä päivänä kuollut sammakko. Sen silmät olivat pullistuneet pahan näköisesti. Toisena päivänä siili-vauva. Piikit vasten harmaata tietä.

En ole ihan varma, liikkuvatko sammakot ja siilit jo huhtikuun puolivälissä. Kävin viimeksi optikolla noin seitsemän kuukautta sitten.

keskiviikko 7. huhtikuuta 2010

Vapaaherrattarena

Aamupalaksi ruispuuroa ja mustikoita. Appelsiinimehua pitkillä kulauksilla. Se on minulle ihan uutta. Suihkun jälkeen tukka saa kuivua vapaasti. Ei ole kiire pukea päälleen.

Odotan terveysaseman aulassa, hellun pitäisi antaa verinäyte. Laboratorion tädit ovat myöhässä aikataulusta, ehkä ruokatauolla tai sitten jossain on tilanne päällä. Viereisen penkin mummo on juttutuulella; kyselee olemmeko opiskelijoita. Tuntuu kummalliselta sanoa: olen ensimmäistä päivää työttömänä. Ei ole kiire mihinkään - ainoastaan syömään.

Paljonko kello on? Kysyn huomaamattani. Aivan kuin sillä olisi jotain väliä.

Huomenaamuna taidan tanssia vähän, ennen kuin menen suihkuun. Annan tukkani kuivua vapaasti.

sunnuntai 4. huhtikuuta 2010

Hyvästit talvelle

Lumi voi odottaa, unohdin lapaseni. Pyyhin nenäni, pistän uudet saappaat jalkaan. Tunnen sydämessäni lämmön kun ajattelen talvea. Pujotan käteni isäni hansikkaaseen.

Juoksen sinne, missä hanget syvenevät. Prinsessa Ruusunen kamppaa minut kulmiaan kurtistaen. Kuulen äänen: "Sinun täytyy oppia puolustamaan itseäsi, koska en tule olemaan täällä aina."

Hän kysyy: Koska aiot oppia päättäväiseksi? Milloin rakastat itseäsi yhtä paljon kuin minä rakastan sinua? Asiat tulevat muuttumaan liian nopeasti. Valkeat hevoset ovat jo nukkumassa. Haluan sinut aina lähelleni. Sanot, asiat tulevat muuttumaan.

Pojat huomataan kevään tullen. Kukat kilpailevat valosta. Vuodet vierivät ja yhä minä odotan; lakastun tähän missä lumiukko seisoi.

Kerro kerro kuvastin missä on kristallipalatsi. Näen vain itseni luistelemassa oman totuuteni ympäri, mutta isä tiedän että jää pettää pian.

Hiukset harmaantuvat ja tuli palaa. Niin monta unelmaa hyllyllä. Sinä sanoit aina että minä halusin että olisit ylpeä minusta. Niin minä olisin halunnut.

Hän kysyy: Koska aiot oppia päättäväiseksi? Milloin rakastat itseäsi yhtä paljon kuin minä rakastan sinua? Asiat tulevat muuttumaan liian nopeasti. Valkeat hevoset ovat jo menneet. Haluan sinut aina lähelleni.

Sanot, asiat tulevat muuttumaan kultaseni.

Tori Amos - Winter (vapaasti suomentaen)

tiistai 30. maaliskuuta 2010

Kevättyttö

Päivällä aurinko sulattaa kymmenen sentin paksuisen lumikerroksen sohjoksi, johon pyöränrengas humpsahtaa kurvissa. Rekka-auto loiskauttaa rapavedet jalankulkijan päälle suojatien kohdalla. Jalankulkija näyttää kansainvälistä sormimerkkiä ja pyyhkii enimmät kurat yltään.

Yöllä rapa ja loska jäätyvät hengenvaarallisiksi uriksi tien pintaan. Hiekoitusauto on harvinainen vieras. Pyöräilijä joutuu taluttamaan menopeliään.

Tätä on odotettu. Joudun silti hampaitani kiristellen toisteleman ääneen mantraa: "Minä rakastan kevättä."

keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

Oh'jaaja

Olen harrastanut teatteria kymmenvuotiaasta asti. Se tekee yhteensä kohta 18 vuotta. Ja se on aika kauan. Aloitin harrastukseni virallisesti Tornion kansalaisopiston lasten teatteriryhmässä. Esitin ullakkotonttua näytelmässä nimeltä "Olipa kerran... olipa kerran".

Sitä ennen olin tosin esittänyt toisella luokalla joulujuhlassa kissaa näytelmässä "Hiiri kissalle räätälinä".

Kun kansalaisopiston teatteriryhmässä 14-vuotiaina selviydyimme kunnialla William Shakespearen Macbethistä, ohjaajamme ylensi meidät nuorisoteatteriksi. Silloin oli rinta rottingilla.

Täysi-iän kynnyksellä me seitsemän nuorta naista Nuorisoteatteri Hurmiosta käsikirjoitimme itse - tosin ohjaajamme avustuksella - näytelmän nimeltä "ÄS". Tarina koottiin Federico Garcia Lorcan runojen pohjalta ja se sisälsi hyvin vähän puhetta. Esiinnyimme Euroopan naisteatterifestivaalilla Torniossa vuonna 2001. Saimme kunniamaininnan.

"You grazy girls!" Huudahti eräs islantilainen näyttelijätär ihastuksesta nähtyään esityksemme.

"Puolen tunnin mittainen esitys on tulkinnaltaan tinkimätön ja tuo Lorcan maailman katsojan silmien eteen...
Esitys kantaa alusta loppuun eikä muutamasta seesteisemmästä pysähdyksestä huolimatta jää roikkumaan. Intensiivinen ja hallittu kokonaisuus...
Teatteriryhmä Hurmio on onnistunut ainutlaatuisella tavalla. Harrastajien taso ylitti kokonaisuudessaan hyvin ammattilaistason. Ässälle soisi kulttuurivientiä vielä moniin paikkoihin. Torniolaiset saavat syystä olla ylpeitä ja tyytyväisiä Hurmion esityksestä naisteatterifestivaalitarjonnassa."


(Katkelmia EJ Postin arviosta, Pohjolan Sanomat 9.6.2001)

En ollut koskaan aiemmin ollut mistään niin ylpeä kuin tuosta hienosta näytelmästä. Enkä varmaan ole ollut mistään muusta niin ylpeä vielä tähänkään päivään asti.

Muutettuani Ouluun, muuttui teatterielämä ja sen kokeminen. Liityin Oulun ylioppilasteatteriin syksyllä 2003 ja teatterin tekeminen muuttui ammattimaisemmaksi. Kerran/pari viikossa harjoituksissa käyminen vaihtui neljiin treeneihin viikossa. Tosin projektit kestivätkin vain muutamia kuukausia.

Oikeastaan valehtelin tuossa tekstin alussa. En ole harrastanut teatteria yhtäjaksoisesti kahdeksaatoista vuotta. Sain tarpeekseni Oulun ylioppilasteatterista jo seuraavana vuonna. Ihmiset vaikuttivat mielestäni kylmiltä, enkä oikein saanut keneenkään yhteyttä. Produktioihin pääsi mukaan ainoastaan jos tunsi ohjaajan. Näytelmien roolitukset jaettiin pöydän alta. Kolmeen vuoteen en sylkäissytkään Nuoriso- ja kulttuurikeskuksen suuntaan.

Kuitenkin kaipasin teatteria valtavasti.

Päätin antaa ylioppilasteatterille toisen mahdollisuuden ja ironista kyllä: pääsin mukaan kahteen produktioon, joiden ohjaajat tunsin entuudestaan.

"Haapajärvi" oli oikeastaan käännekohta Oulussa olemiselleni. Tutustuin ihmiseen, josta tuli yksi rakkaimmista ja tärkeimmistä ihmisistä minulle. Tasan vuosi sitten esitin Neiti Julien nimiroolin. Kokemus vetää vertoja "ÄS":lle.

Kiitos Marika.

Tänä keväänä turhauduin taas. Halusin palavasti lavalle, mutta niin halusivat ne kaikki muutkin neljäkymmentä "Liisa ihmemaassa" -castingtilaisuudessa. Lienee tarpeetonta sanoa että roolit menivät suurilta osin ohjaajan kavereille.

Niinpä päätin, että rupean ohjaamaan. Tosin kaikki on vasta suunnitteluasteella, ja minua pelottaa kamalasti. Osaanko minä muka ohjata?

En tiedä tuleeko koko jutusta mitään, mutta yhdestä asiasta olen varma.
Jos halukkaita näyttelijöitä riittää, aion pitää perusteellisen castingin.

torstai 18. maaliskuuta 2010

Liskodisko ja kisko

Tiedän itseni lisäksi kaksi nuorta aikuista, jotka ovat saaneet purentakiskon.
Aikuisiällä.
Stressin takia.

Kasvoni vääntyvät kuulemma yöllä luonnottomaan asentoon, kun puren hampaitani niin tiukasti yhteen.

On meitä varmaan aika monta muutakin.

Pitäisikö tästä huolestua?

maanantai 15. maaliskuuta 2010

Siipien räpytystahti 0 krt/h

Huomaan katsovani ihmisiä sillä silmällä. Siis että jos koneemme putoaisi autiolle saarelle. Aika vanhoja kaikki.

Eikä ketään Sawyerin näköistä.

Nainen vieressäni kutoo kaulahuivia. Saako puikot muka viedä koneeseen?

-

Yhden penkin päässä minusta istuu vanha mies. Ei pelkästään istu, vaan nukkuu. Pää pilkkii eteen ja kellahtaa vasemmalle pientä koneen ikkunaa vasten. Kuorsaa kovalla äänellä.

Minä tilaan punaviinin.

Mies havahtuu äänekkääseen korinaansa. Sanoo: "Ei ole mitään syytä pelätä. Lisää punaviiniä." Juon pienen pullon kymmeneen minuuttiin.

-

Bussissa minua vastapäätä istuu suunnilleen ikäiseni tyttö. Tytön hiukset on laitettu viimeisen päälle.

Ihoni kiiltää rasvasta. Tukka on painunut pipon alla. Sivusilmällä huomaan, että tyttö katsoo minua. Kääntää katseen kun käännän pääni.

Me maalaiset katsomme ihan avoimesti.

lauantai 6. maaliskuuta 2010

You could hope for some substance as long as you like

Elämä on musiikkivideo,
kunhan korvanapeissa soi
oikea biisi.

Puoli neljältä aamulla.

torstai 7. tammikuuta 2010

Huoleton ja vakaa

Minun olisi pitänyt opiskella joku oikea ammatti. Sellainen ammatti, jonka työmarkkinat eivät ole olemattomat. Ammatti, josta voisin jättäytyä vähäksi aikaa syrjään (jos niin haluaisin), ja palata sitten töihin taas.

Laskeskelin muutama päivä sitten, että olen nyt tehnyt lähes tauotta töitä valmistumisestani lähtien. Valmistuin kaksi vuotta sitten. Pidin siinä välissä tosin kaksi viikkoa ruhtinaallista kesälomaa. Kolme viikkoa olin välissä työttömänä. Työttömyys ei ole lomaa.

Onko ihme, jos energiataso alkaa olla lopussa?

Hyvä ystäväni on sairaanhoitaja. Töitä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa. Aina löytyy jostain paikka. Jos sairaanhoitaja päättää, että haluaa pitää kuukauden omaa lomaa, voi sairaanhoitaja tehdä sen hyvillä mielin. Karenssiahan siitä pukkaa työvoimatoimistosta, mutta mitä sitten? Jos on ensin tienannut monta kuukautta, eikö ole sama levätä välillä? Sairaanhoitaja voi jatkaa töitä heti kun siltä tuntuu. Aina jossain tarvitaan sairaanhoitajaa.

Radiotoimittaja on pätkäläinen sanan pahimmassa merkityksessä. Radiotoimittaja on ollut pätkäläinen kaksi vuotta. Ei voi jättäytyä oravanpyörästä edes viikon mittaiselle omalle lomalle, koska sille lomalle radiotoimittaja jää. Sata muuta radiotoimittajanalkua huohottaa firman ovenvälissä valmiina korvaamaan lepoa kaipaavan. Ironista kyllä, tätä kirjoittaessani sopimukseni loppuu kuun lopussa, eikä jatkosta ole tietoakaan. "Loma" voi koittaa yllättävän pian.

Ei olisi minusta koskaan tullut sairaanhoitajaa. En pystyisi siihen luultavimmin niin henkisesti kuin fyysisestikään. Pyörryn verikokeessakin. Silti mietin, mikä olisi ammatti, jossa voisi olla huoleton mutta vakaa. Tietää, että tulevaisuus olisi turvattu eikä rintakehää silti painaisi.